الشعلة

6 اسرار هيخلوا شعرك ينمو بشكل صحي

الشعر في المتوسط بينمو حوالي 0.5 بوصة ، تقريبا 6 بوصات كل سنة ، ولكن في بعض الاوقات نمو الشعر بيكون بطيء ، خصوصا لما معظم الناس بيفقدوا ما بين 50 – 100 شعرة كل يوم ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم 6 اسرار لزيادة نمو الشعر وتكثيفه.

اسرار لزيادة نمو الشعر:

1- استخدمي عصير البصل:

البصل عنصر اساسي في كل مطبخ ، ولكن هو ممكن يساعد كمان في نمو الشعر ، بعض الدراسات اثبتت ان هيكون مفيد جدا اضافته لروتين العناية بالشعر ، وضع عصير البصل على فروة الراس ممكن انه يساعد في اعادة نمو الشعر ، واظهرت دراسات تانية كمان ان الاشخاص اللي بيعانوا من داء الثعلبة لو طبقوا عصير البصل مرتين يوميا على فروة الراس هيلاحظوا نمو الشعر بعد اسبوعين بس.

اسرار لزيادة نمو الشعر

2- اعملي مساج لفروة الراس:

واحدة من طرق تسريع عملية نمو الشعر وتطويله في اسرع وقت هو تدليك فروة راسك ، والغرض من العملية دي هو شد خلايا بصيلات الشعر وتحفيزها على انتاج الشعر اكتر كثافة ، والدراسات اثبتت ان حوالي 69% من الاشخاص اللي عندهم داء الثعلبة لاحظوا تحسن من استخدامهم طريقة التدليك.

 

3- استخدمي زيت الروزماري:

لو عايزة شعر كثيف ، يبقى اختيارك هو زيت الروزماري او اكليل الجبل ، والحقيقة ان زيت اكليل الجبل من انواع الزيوت اللي ثبت فعاليته بالدراسات واكتشفوا انه كان بنفس فعالية المينوكسيديل (دواء بيستخدم لعلاج الشعر الخفيف).

 

4- جربي تقنية “no poo”:

في حين ان بعض العوامل بتكون خارجة عن ارادتنا زي الجينات ، الا انه في بعض الحاجات ممكن تبديلها وتعديلها ، وواحدة من الطرق اللي كتير من الاشخاص جربوا واكدوا فاعليتها هي التخلص من الشامبو ، الحقيقة ان الشامبو منتج مش ضروري لتنضيف الشعر ، بالاضافة ان الشامبو العادي بيضر الشعر عن طريق ازالة الزيوت الطبيعية الصحية اللي بتنتجها فروة الراس ، عشان كده بننصحك انك تستبدليه بشامبو طبيعي بمكونات طبيعية.

 

5- اغسلي شعرك بماية مفلترة:

حتى لو استخدمتي لشعرك كل انواع الزيوت والعلاجات اللي في العالم ، هيفضل في سبب خفي ممكن يضيع كل مجهودك وهو الماية ، ماية الاستحمام ممكن تحتوي على مواد كيميائية قاسية ، زي الكلوريد والمعادن ، بما فيهم الكالسيوم, الزئبق, المغنيسيوم, النيكل ، وممكن كمان تحتوي على الرملة والملوثات اللي ممكن تهيج فروة راسك وتتسبب في الجفاف وتساقط الشعر بسبب التقصف ،  ، عشان كده بننصحك تستخددمي ماية فلتر على الدش ، واختاري فلتر نوعه كويس للتخلص من اكبر قدر ممكن من الكلور, المعادن, واي جزئيات موجودة في ماية الدش.

 

6- فكي تشابك الشعر بالراحة:

لازم الاول تفكي تشابك الشعر قبل تصفيفه ، فك تشابك الشعر قبل النوم هيضمن لك ان شعرك هيفضل خالي من التشابك اثناء النوم وهيخلي تصفيفه اسهل تاني يوم الصبح ، وعشان تضمني فك التشابك من غير ما تكسري شعرك ، خدي وقتك ، قسمي الشعر لاقسام صغيرة ، رطبي شعرك ، استخدمي مشط خشب اسنانه واسعة ، وابدأي من الاطراف واطلعي بالتدريج للجذور.

 

 

مقالات ذات صلة

أطعمة يجب تجنبها قبل النوم لمن يعانون من الأرق

admin

تحذير للحوامل من القطط.. تسبب الإجهاض في هذه الحالة

admin

10 أطعمة يمكنها زيادة الخصوبة وزيادة فرص الحمل

admin