الشعلة

السيسي عن قانون الأحوال الشخصية.. عايز تتجوز حط فلوس في الصندوق

تحدث الرئيس عبد الفتاح السيسي، رئيس الجمهورية، من خلال افتتاح عدد من المشروعات اليوم الاثنين الموافق 26 ديسمبر 2022، حول أهمية طرح قانون الأحوال الشخصية للحوار المجتمعي، ويكون ذلك خلال الفترة المقبلة، وطالب من وزير العدل، المستشار عمر مروان، بالحديث عن آخر مستجدات تعديلات القانون.

 

تصريحات السيسي اليوم

وقال الرئيس السيسي، ليه بنعمل صندوق في القانون، عشان أي أسرة، والاختلاف وارد، وهما زعلانين من بعض مش عايزين يصرفوا، وده اللي بيضيع الأبناء، هنعمل صندوق الأسرة اللي هيتكفل بالمصاريف في هذه الفترة.

واستكمل كلامه وقال، يعني حضرتك جاي تتجوز، حط مبلغ في الصندوق، اللي يقدر على الفرح، يقدر يدفع المبلغ، مش كتير، وأنا كدولة اتفقت مع رئيس الوزراء.

 

كلمة الرئيس السيسي اليوم
وأوضح يعني لو مليار الحكومة هتحط مليار واتنين، هنتكفل بالإجراء اللي يقدر يأمن ولادنا في كل شيئ، احنا بنتكلم على نسبة طلاق أد إيه، وهي نسبة مبالغ فيها وكبيرة.

وأضاف الرئيس خلال كلامه وقال، يعني قولنا إيه، عشان في الإعلام تمسكوا الموضوع وتتكلموا، الدين الحقيقي له نظم، والدولة اللي متعملش نظم تحقق مقاصد الدين، يبقى عندها خلل، ولازم نعمل قواعد ونظم، عشان الناس تفهم.

قرارات السيسي اليوم
فيما تحدث رئيس الجمهورية أيضا، عن الجدل حول صندوق قناة السويس، وقال إن أموال هذه الصناديق يتم التعامل معها وفقا لرقابة وتفتيش الأجهزة الرقابية، ومحدش يقدر يصرف منها غير لما يقولي، وأنتوا ماتعرفونيش في الفلوس.

 

مقالات ذات صلة

رئيس وزراء بريطانيا الجديد يغيب عن قمة المناخ COP27

admin

بسبب الغبار.. تعرف علي أسرع 7 أدوية لعلاج التهاب الجيوب الأنفية والحساسية

admin

بعد رفع سعر الفائدة.. كيف تؤثر قرارات البنك المركزي على سعر الدولار؟

admin